خانه / تناسب اندام / تغذیه و سلامت / راه های یک رژیم غذایی مناسب و لاغری

راه های یک رژیم غذایی مناسب و لاغری

خصوصیات یک رژیم غذایی مناسب 

مهم ترين ويژگيهایی كه يك رژيم غذايي بايد داشته باشد عبارتند از:
۱ -تمام مواد مغذي مورد نياز روزانه بدن را در بر گيرد.
۲ -رژيم غذايي بايد طوري برنامه ريزي گردد كه فرد در طول روز احساس گرسنگي نكند.
۳ -رژيم غذايي بايد بر اساس سن، جنس، نوع و ميزان فعاليت و شرايط ويژه برنامه ريزي گردد. مثال فردي كه در دوران رشد قرار دارد با فردي كه اين دوران را طي كرده است، رژيم متفاوتي خواهد داشت.
۴ -رژيم غذايي بايد طوري باشد كه مواد غذايي آن قابل دسترس باشد.
۵ -رژيم غذايي بايد با فرهنگ فرد هم خواني داشته باشد.
۶ -به دنبال رژيم غذايي، فرد نبايد دچار عوارضي مانند ريزش مو، ضعف و بي حالي، افسردگي و چروكيدگي پوست شود.

براي اقدام به كاهش وزن، در ابتدا بايد علت و عوامل اصلي چاقي را شناسايي كنيد. اگر با هر روشي اقدام به
كاهش وزن كنيد، اما عامل زمينه اي و ريشه اصلي چاقي را از بين نبريد مطمئن باشيد كه چاقي پس از مدتي دوباره به سراغ شما خواهد آمد. همان طور كه افزايش وزن به صورت تدريجي صورت مي گيرد، كاهش آن
هم نياز به مصرف زماني دارد كه در طول اين دوره با اعمال شيوه هاي علمي رژيم غذايي تحت نظر پزشكان و متخصصان امر، همراه با تحرك بدني و ورزش روزانه تناسب اندام دوباره به دست آيد و وزن كم شود.

چگونگی پیروی از رژیم های لاغری
افرادی که در طول عمر خود به طور مکرر از رژیم های لاغری پیروی می کنند، به این ترتیب که بعد از مدتی استفاده از رژیم لاغری، آن را رها کرده و پرخوری میکنند و سپس مجددا به رژیم لاغری روی آورده و بعد از مدت
زمانی دوباره رژیم را رها می کنند و این امر به کرات تکرار می شود دیگر به رژیم های لاغری پاسخ مثبت نمی دهند، زیرا پس از هر بار رژیم گرفتن به خصوص چنانچه این رژیم ها، نامناسب و بسیار کم کالری باشند، بدنشان
به کالری پایین عادت می کند و بعد از رها کردن برنامه لاغری، افزایش وزن پیدا می کنند و هر چه این امر بیشتر تکرار شود افزایش وزن و چاقی شدیدتر خواهد بود. بنابراین افراد مستعد برای چاقی و اضافه وزن هرگز نبایستی رژیم لاغری را ناگهانی و سر خود رها کنند، البته رژیم لاغری لازم است حتما تحت نظر متخصص تغذیه و رژیم شناس تنظیم شود. چنین رژیمی چون طبق اصول صحیح تغذیه ای برنامه ریزی شود می تواند تمام نیازمندیهای تغذیه ای فرد را تامین کرده و در او احساس سیری و رضایت از غذا خوردن ایجاد نماید.

تصویر ذهنی شخص از رژیم لاغری
یکی از مسائل مهمی که در موفقیت یا عدم موفقیت در کاهش وزن موثر است تصویر ذهنی شخص از رژیم لاغری است. در اکثر موارد افراد چاق و با وزن خیلی بالا تصور می کنند که با پیروی از رژیم لاغری باید به سرعت و به
مقدار خیلی زیاد وزن اضافی را از دست بدهند. این باور به هیچ وجه صحیح نیست. کاهش شدید وزن مضرات بسیار زیادی برای فرد در بردارد.
افرادی که به سرعت و به مقدار زیاد وزن کم میکنند پس از مدتی، به همان سرعت وزن از دست رفته را دوباره کسب می کنند، هر چه کاهش وزن سریع تر باشد بازگشت به وزن قبلی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و این امر موجب دلسردی و ناامیدی فرد از رژیم لاغری می شود.
کاهش سریع وزن چون به دلیل پیروی از رژیم بسیار سخت و کم کالری حاصل میشود، لذا به هیچ وجه قادر به تأمین نیازهای تغذیه ای شخص نبوده و بعد از مدتی کوتاه شخص را در معرض سوء تغذیه و عوارض بی شمار ناشی از آن قرار می دهد.

انگیزه فرد در پیروی از رژیم لاغری
مسئله ای که در موفقیت یا عدم موفقیت در کاهش وزن موثر است هدف شخص در پیروی از رژیم لاغری است. بسیاری از افراد چاق دارای انگیزه قوی و صحیح برای کاهش وزن نیستند و اهداف کوتاه مدت و مقطعی و غیر منطقی برای این امر دارند. مثال اصرار دارند که در مدت زمانی کوتاه، وزن اضافی خود را کاهش دهند تا برای شرکت در فلان میهمانی یا عروسی یا مراسم خاص،وزن مناسبی داشته باشند و البته پس از دستیابی به این
هدف، رژیم لاغری را رها میکنند.
بعضی افراد چاق به خاطر چشم و هم چشمی و رقابت با دیگران، دست به پیروی از رژیم لاغری بسیار دشوار و نامناسب می زنند و اصرار دارند که در مدت زمانی کوتاه و با سرعتی زیاد وزن اضافی خود را کاهش دهند. چون ادامه چنین رژیم دشواری به علت ناکافی و نامناسب بودن امکان پذیر نیست بعد از مدتی نه چندان طولانی رژیم را رها کرده و به پرخوری پناه می برند.
برخی دیگر از افراد با وزن بالا، دچار وسواس در مورد وزن خود و نفرت از اندام خود شده و به وزنشان حساسیت بیش از حد نشان می دهند. این مسئله موجب میشود که به سلامت خود توجه نکنند و از برنامه غذایی بسیار محدود از کالری و دشوار پیروی کنند که آنان را دچار اختلالات ناگوار و مشکل خواهد کرد و هرگز قادر به ادامه چنین رژیم نخواهند بود. چنانچه انگیزه فرد از رژیم لاغری، برخورداری از سلامت بیشتر، مقاومت در برابر بیماری ها، کسب شادابی، نشاط، توان و نیروی بیشتر باشد مسلما در کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال و حفظ سلامت، کاملا موفق خواهند بود.

علل ناكامى در رژیم های لاغری
شاید شما هم از زمره افراد چاقى باشید كه بارها رژیم هاى مختلف درمانى را امتحان كرده ولى در حین دوره رژیم لاغری از ادامه آن صرف نظر كرده اید و پس از كاهش وزن و با گذشت مدت زمانى كوتاه، دوباره شروع به پرخورى
كرده و به وزن قبلى و یا حتى به بیشتر از آن رسیده اید. این مسئله باعث تمایل به ادامه رعایت رژیم غذایى یا شروع مجدد سرخوردگى شده و معمولا آن از بین مى‌برد.مهم ترین علل شكست در رژیم هاى غذایى شامل موارد زیرمی باشد:

-عجله بیش از حد در كم كردن وزن
-رعایت رژیم هاى لاغری غیر استاندارد
-عدم پشتكار در رعایت رژیم لاغری
-کاهش انگیزه رسیدن به وضعیت سلامت جسمى و تناسب اندام

بیشتر بخوانید

گردآوری شده توسط مدلما

درباره ی marefat

همچنین ببینید

راه های لاغری و خلاص شدن از چاقی

برای جلوگیری از چاقی هیچگاه دیر نیست. به دو صورت زیر می توانید از چاقی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *